Akumulator – co warto wiedzieć?

obrazek dla porad

Akumulator to serce Twojego samochodu. Jest on kluczowym elementem pojazdu, dostarczającym energię niezbędną do uruchomienia i zasilania podzespołów elektrycznych i zasilania po

Akumulator to serce Twojego samochodu. Jest on kluczowym elementem pojazdu, dostarczającym energię niezbędną do uruchomienia i zasilania podzespołów elektrycznych i zasilania podzespołów elektrycznych i elektronicznych.

Akumulator kumuluje, a następnie uwalania energię elektryczną przekazując ją do cewki zapłonowej, rozrusznika i wszystkich obwodów elektrycznych w Twoim samochodzie. Może gromadzić prąd dzięki wykorzystaniu prostownika (ładowanie z przepływem prądu) lub też samoczynnie podczas jazdy dzięki alternatorowi. Odpowiedni dobór oraz późniejsze monitorowanie właściwej pracy akumulatora pozwala na wczesne wykrycie i zapobieganie awariom, a co za tym idzie częstym i kosztownym wymianom tej części Twojego samochodu.
Gama akumulatorów dostępnych obecnie na rynku daje możliwość idealnego dopasowania akumulatora do potrzeb i rodzaju samochodu. Do wyboru mamy kilka typów akumulatorów:

>> obsługowe, czyli najstarszy i najprostszy typ dostępny na rynku, obligujący kierowcę do własnoręcznego uzupełnienia elektrolitu. Cechą charakterystyczną tego rodzaju akumulatorów jest prosty proces ładowania oraz dobry stosunek ceny do pojemności.

>> nowocześniejsze bezobsługowe stosowane w większości samochodów obecnych na drogach. Nie wymagają one uzupełniania elektrolitów, chociaż jest to nadal możliwe po zdjęciu całej pokrywki akumulatora. Dużym atutem tego typu akumulatorów jest specjalna miarka znajdująca się na obudowie, która pozwala na monitorowanie poziomu jego naładowania.

>> żelowe, zawdzięczające swoją nazwę formie obecnego w nich elektrolitu. Ten typ akumulatorów najczęściej wykorzystywany jest w samochodach sportowych lub wszelkiego rodzaju motocyklach ze względu na swoją zwiększoną odporność na działanie wstrząsów i wysokich temperatur, zwiększoną wydajność oraz wyjątkowo kompaktowy rozmiar.

>> akumulatory przeznaczone do samochodów z systemem start/stop oraz pojazdów z silnikami hybrydowymi. Tego typu akumulatory powinno się dobierać według dwóch typów EFB (Enhanced Flooded Battery) lub AGM (Absorbent Glass Mat). Ich zadaniem jest spalanie mniejszej ilości paliwa, przez co zatrzymując się np. na światłach silnik automatycznie gaśnie, aby ponownie odpalić podczas sygnału do rozpoczęcia jazdy. Ze względu na większą liczbę rozruchów, akumulatory te są podatne na częstsze rozładowania oraz mają ograniczoną żywotność (do pięciu lat).

Współczesne samochody korzystają z dużej ilości rozwiązań elektronicznych, które niemal we wszystkich przypadkach wymagają idealnie działającego akumulatora dostarczającego energię zarówno podczas jazdy jak i postoju. Bywa, że po dłuższym czasie nieużywania, samochód ma problemy z zapłonem. Pierwszym przychodzącym do głowy rozwiązaniem jest ładowanie akumulatora z tak zwanego „kabla”, podłączając jeden samochód do drugiego. Sposób ten w dużym stopniu zmniejsza trwałość baterii, w którą w szybkim tempie wtłaczamy olbrzymie ilości prądu. Idealnym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest skorzystanie z prostownika i dłuższe ładowanie napełniające baterię stałymi dostępami energii. Pamiętaj jednak, że ładowanie przy pomocy prostownika nie powinno odbywać się zbyt często.

Kolejnym czynnikiem, mającym wpływ na szybsze rozładowywanie się akumulatora są zmiany temperatur. Zbyt niska temperatura, ma ogromny wpływ na spowolnienie procesów chemicznych zachodzących w akumulatorze oraz wzrost jego oporu wewnętrznego, przez co znacznie obniża się jego zdolność rozruchowa i pojemność elektryczna. Z kolei stały wzrost temperatury powyżej 20 stopni, powoduje dwukrotnie szybsze rozładowanie się akumulatora, przez co w upalne dni nasz akumulator ma predyspozycje do rozładowania się szybciej niż zimą.

Pozostawienie rozładowanego akumulatora na dłuższy czas może skutkować nie tylko jego trwałym uszkodzeniem, ale także mieć poważne konsekwencje dla Twojego samochodu. Podczas długotrwałego rozładowania gęstość elektrolitu kwasu siarkowego znacząco spada, a obecna w nim woda zamarza, co może doprowadzić do rozsadzenia obudowy akumulatora i uszkodzenia komory silnika przez żrący elektrolit. Pamiętaj, aby za każdym razem podchodzić do ładowania pustego akumulatora przy zachowaniu wszelkich środków ostrożności. Najbardziej rekomendowaną praktyką jest wymontowanie go z samochodu i pozostawienie na kilka godzin w temperaturze pokojowej, aby znajdujące się w nim mieszanki chemiczne mogły odmarznąć i zacząć działać prawidłowo.
Żywotność akumulatora można przedłużyć dbając o niego w odpowiedni sposób i przestrzegając kilku prostych zasad eksploatacji. Oprócz codziennej obserwacji działania Twojego silnika i akumulatora, kluczowe jest również poddawanie go regularnym przeglądom. Diagnostyka poziomu i gęstości elektrolitu oraz naładowania przeprowadzona za pomocą woltomierza, a także częste czyszczenie baterii pozwala na szybkie dostrzeżenie jakichkolwiek wad i usterek. Dodatkowo podczas przeglądów warto zwrócić uwagę na odpowiednie przymocowanie akumulatora oraz skontrolować zaciski i obecną na nich warstwę bezkwasowej wazeliny. Dbaj o poziom naładowania baterii nawet wtedy, gdy nie używasz samochodu, doładowując ją mniej więcej co trzy tygodnie. Jeśli natomiast nie planujesz używać samochodu przez dłuższy czas warto zabezpieczyć akumulator przed kurzem i zmianami temperatury pozostawiając go w suchym i ciepłym miejscu.

Wróć do porad