Hamulce bez tajemnic!

obrazek dla porad

Układ hamulcowy bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy oraz sprawność i przyczepność Twojego samochodu. Ten złożony mechanizm może zatrzymać pojazd w każdym momencie lub

też zabezpieczyć go przed stoczeniem się po powierzchni pochyłej.

Ten złożony mechanizm może zatrzymać pojazd w każdym momencie lub też zabezpieczyć go przed stoczeniem się po powierzchni pochyłej. Bez względu na rodzaj hamulców wykorzystywanych w konkretnym samochodzie, ich sprawność oraz odpowiednia i regularna kontrola jest kluczowa dla bezpiecznej jazdy. Na co warto więc zwrócić uwagę i kiedy wymieniać hamulce, aby zagwarantować sobie idealną drogę hamowania, a co za tym idzie bezpieczną podróż?

PIERWSZE KROKI DOMOWEGO DIAGNOSTY

Pierwsze na co warto zwrócić uwagę to czystość najważniejszych elementów składowych układu hamulcowego. Regularne usuwanie soli, brudu i błota nagromadzonych podczas jazdy nie tylko ułatwi ewentualną diagnostykę, ale pozwoli Ci na kontrolowanie stanu samochodu i odpowiednio szybkie reagowanie. Przeprowadzając oględziny warto zweryfikować ilość płynu hamulcowego oraz stan okładzin ściernych, aby upewnić się, że klocki hamulcowe nie są matowe, a układy hamulcowe przegrzane. Jeśli zdecydujesz się na wymianę tarcz i klocków hamulcowych, pamiętaj, że powinno się je wymieniać razem, pozwala to na uniknięcie łączenia niekompletnych i niekompatybilnych układów.


CO W AUCIE PISZCZY?

Według ankiet większość mechaników samochodowych przyjmuje, że klocki hamulcowe powinno wymieniać się co 15-25 tysięcy kilometrów, biorąc pod uwagę oczywiście jazdę głównie po mieście. W przypadku częstych i dłuższych tras mogą one starczyć nawet na 40-50 tysięcy kilometrów. W każdym wypadku trzeba jednak wziąć pod uwagę styl i dynamikę jazdy oraz to po jakich nawierzchniach jeździmy. Dodatkowo sam producent często wskazuje przebieg, po którym niezbędna jest wymiana klocków w danym modelu samochodu. Większość nowoczesnych klocków hamulcowych jest wyposażona w czujnik zużycia, który w zależności od modelu pojazdu będziemy mogli zobaczyć na ekranie monitora w stacji diagnostycznej lub też usłyszeć na własne uszy, kiedy klocki zaczną piszczeć. To co wydaje się być jednak najbardziej charakterystyczną cechą zużywających się kloców to ich grubość – należy je wymienić gdy okładzina cierna ma już 1,6 mm, materiał cierny jest spalony lub zeszklony z powodu krótkotrwałych czy też bardzo intensywnych hamowań, a także kiedy samochód podczas jazdy wydaje się znosić na jedną ze stron.


KIEDY CZAS NA WYMIANĘ TARCZ?
W porównaniu do klocków hamulcowych, tarcze zużywają się znacznie wolniej co sugerowałoby rzadsze wymiany i kontrole. Nic bardziej mylnego. W ich przypadku również należy określić styl i dynamikę jazdy oraz nawierzchnię, po której porusza się samochód. Ważny jest też sam model naszego pojazdu, większe i cięższe samochody mają dużo większy potencjał do szybszego zużywania tarcz hamulcowych. Wszystkie te dane mogą znacznie skrócić lub wydłużyć przewidywany czas wymiany, który według większości specjalistów przypada na 70 - 80 tysięcy kilometrów. Jak zatem mieć pewność, że to właściwy moment na wyminę tarcz? Tak jak w przypadku klocków hamulcowych, idealnym wyznacznikiem jest ich grubość. Jeśli zaobserwujesz na nich rowki lub też nierównomierne zużycie, możesz być pewien, że czas na wizytę u mechanika właśnie nadszedł. Równie ważnym symptomem są wyczuwalne drgania w okolicy kierownicy, na całym nadwoziu lub w okolicy zawieszenia. Niestety są one najczęściej zwiastunem poważniejszej usterki lub w najgorszym wypadku pękniętych tarcz. Najbardziej widocznym i oczywistym sygnałem do wizyty w serwisie jest natomiast spadek skuteczności hamowania i uczucie pchania do przodu przy jednoczesnym wciskaniu hamulca.

Jeśli lubicie pracować przy samochodzie i macie pod ręką zestaw kluczy, WD-40, szczotkę drucianą i smar miedziowy możecie podjąć się próby wymiany klocków i tarcz samodzielnie. W przypadku nowocześniejszych modeli pojazdów niezbędna może być jednak wizyta w serwisie samochodowym i podłączenie odpowiedniego sprzętu diagnostycznego oraz fachowa pomoc mechanika. Umawiając się na wizytę kontrolną w serwisach MOTRIO możesz mieć pewność, że zadbamy o najdrobniejsze szczegóły, tak aby Twój samochód był gotowy na każdą podróż.

Wróć do porad